The Wunderkammer Residence
Als een pikzwart mausoleum. Zo transformeerden kunstenaar Hans Op de Beeck in samenwerking met Studio MOTO een voormalig baanrestaurant op het domein van Museum Dhondt-Dhaenens in Deurle tot The Wunderkammer Residence. Het werd een hoogst intrigerende plek waarin onder meer de bibliotheek van kunstpaus Jan Hoet een (kort) onderkomen kreeg.
Tijdens de ‘renovatie’ bleven enkel de vier muren overeind, zelfs dak en trap werden vervangen. Vervolgens werden de gevels bezet met lange lappen roofing. Waardoor het geheel als een pikzwarte monolithische sculptuur werd.
Op de eerste verdieping gluurt één groot raam als een periscoop naar het Leielandschap. De rest van de buitenarchitectuur is compleet introvert: de zwarte gevel slorpt al het licht op, zodat de vorm abstract wordt.
Binnenin werd die obscure aanpak verdergezet: het volledige interieur baadt in grijswaarden. Alle interieurobjecten, vanitassymbolen, referenties aan taxidermie, wetenschappelijke instrumenten en schaalmodellen werden in een atelier ‘nagemaakt’ en daarna in de kamerhoge bibliotheek geplaatst.
Doordat alles in dezelfde tinten baadt, krijg je een sculpturale totaalbeleving. Spaarzaam licht dat doorheen de schouwen met lichtkoepels sijpelt, maakt de plek tot een mystiek stilleven van verstilling en isolement.
In deze Wunderkammer staat de beleving van de toeschouwer centraal. Het kunstwerk mikt resoluut op een immersieve ervaring waarbij zowel het exterieur als het interieur in dialoog gaan met de omliggende omgeving, de toevallige voorbijganger en de bezoeker/resident.
De private bibliotheek van Jan Hoet kreeg intussen wel een nieuwe plek aan de Kunstenbibliotheek in Gent en de binnenruimte werd herwerkt met nieuwe sculpturen.
Meewerkende partijen
-
Architect
Studio Moto