Hoe creëer je functionele, aangename, menselijke en relevante ruimtes?
“Concept en functionaliteit gaan daarbij hand in hand. En uiteraard zijn zij voortdurend en stevig beïnvloedt door maatschappelijke, economische en digitale veranderingen in onze maatschappij. Ons team volgt die dan ook op de voet op om ze te kunnen vertalen in geslaagde interieurprojecten. Het resultaat van dit denkproces is steeds een doordacht ontworpen interieur op maat van de mensen die het dagelijks gebruiken.”
De weg naar de oplossing
“We werken voor ambitieuze opdrachtgevers. Elk ontwerp start met het luisteren naar hun noden, wensen, verwachtingen en we vragen honderduit. Daar nemen we bewust al onze tijd voor. Enkel zo slagen we erin om de werkelijke ontwerpvraag uit te puren, en het pand en zijn mogelijkheden te begrijpen.”
“Het is trouwens niet het enige moment dat we onze opdrachtgevers betrekken. We nemen hen mee in het hele ontwerpproces, als klankbord en om ieder idee, iedere optie samen af te toetsen. Voortdurend gaan we in dialoog. We moedigen klanten ook aan om kritische feedback te geven. Zo is niets toevallig, wordt elk element doordacht. En dat alles maakt een ontwerp alleen maar sterker.”
“Bijgevolg zijn geen van onze ontwerpen copy-paste. Steeds opnieuw zoeken we de grenzen op. Pushen we onszelf om nog betere, relevantere oplossingen te bedenken. Niet alleen op schaal van de opdrachtgever, maar ook maatschappelijk. Het houdt ons scherp.”
De kantooromgeving na corona
“Corona was op veel vlakken een kantelpunt. Tijdens de lockdowns ontdekten veel werknemers dat het vaak efficiënter maar vooral leuker is om thuis te werken. De vraag dringt zich daarom steeds meer op: wat is nog de functie van een kantoor?”
“Wel, die kantooromgeving zal meer dan ooit de rol moeten vervullen van ontmoetingsplek. Om te vergaderen, om collega’s te zien, om de nieuwe visie van het bedrijf te communiceren of een opleiding in groep te volgen. Telewerken wordt overtuigend een blijver. En om die reden zijn kantooromgevingen plots niet meer up-to-date en aangepast aan de huidige situatie. Bijkomend heeft iedereen serieus stilgestaan bij zijn of haar carrière: doe ik dit werk nog graag? Eén van de antwoorden is dat een bedrijf met een op de noden van vandaag aangepast kantoorinterieur - liefst nog met een warme, menselijke uitstraling - het belang van hun mensen bevestigt en makkelijker nieuw talent zal aantrekken.”
“Mensen willen – veel meer dan vroeger – werken voor ondernemingen waar ze achter staan. En een doordacht interieur kan hierin een doorslaggevende factor zijn.”
“Het nieuwe werken is wat ons betreft geen ‘one size fits all’-verhaal. Het is het analyseren van de activiteit op de werkvloer. Als ik een hele dag in meetings zit, heb ik dan nog mijn vaste werkplek nodig? Als ik geconcentreerd moet werken, wil ik dan een hele dag afgeleid worden door mijn collega’s of ga ik dan even apart zitten in een afgesloten ruimte? Onze taak is ervoor te zorgen dat al die nodige ruimtes passend in het geheel geïncorporeerd zijn.”
“Diezelfde denkoefening stopt trouwens niet alleen bij kantoren. Ook winkels, bijvoorbeeld, kennen hun uitdaging. In de pandemie is het online bestellen en thuis laten leveren ontploft. Lekker makkelijk, toch. Dus: waarom zouden we ons nog naar fysieke winkels begeven? Welke meerwaarde hebben zij nog? Het antwoord daar is beleving. En het inzetten op service, innovatie, een unieke ervaring.”
“Wie niets doet, is er binnenkort aan voor de moeite. Door nu te investeren in je eigen identiteit zal je medewerkers overtuigen, klanten winnen. En onderschat de consument daarbij niet. Een mooi sausje alleen is onvoldoende. Daar kijken ze onmiddellijk door. De lat mag en moet hoog liggen.”
Samenwerking als sleutel tot succes
“Nog door corona en de burn-outgolf is bij ‘gezonde werklust’ de nadruk steeds meer te komen liggen op het eerste woord. De gezondheid van werknemers stond nog nooit zo hoog op de agenda. En bedrijven zijn steeds meer overtuigd dat ze hier proactief moeten op anticiperen. Gelukkig. En dat inzicht heeft veel implicaties op het interieur.”
“Er zijn verschillende vormen van gezondheid binnen in de kantoren. Nu heeft bijvoorbeeld iedereen meer dan ooit aandacht voor ventilatie, iets dat daarvoor vooral door regelgeving en specialisten werd behandeld. Verlichting, akoestiek en koeling/verwarming hebben ook veel invloed op het welzijn van werknemers. Door dit op een juiste manier te voorzien, ontstaat er een gezond en aangenaam binnenklimaat. De keuze van materialen maakt er ook deel van uit: er moeten ‘gezonde’ materialen in een kantoor worden toegepast. Veel aandacht voor hygiëne op de werkvloer is nu ook een evidentie. De aanwezigheid van planten die mee de lucht zuiveren kent een opmars. Ook beweging is een thema op zich, gaande van zit/sta-desks tot gyms die worden voorzien op de werkvloer. Als laatste is zelfs de drank en voeding die op de werkvloer wordt aangeboden een gezondere weg aan het opgaan.”
“Al die aandachtspunten hebben we getracht maximaal te integreren in ons eigen nieuwe kantoor. Het streven naar dat gezond en aangenaam binnenklimaat ging bijzonder ver. En we gingen zelfs nog een stapje verder. Aan de overzijde van ons kantoor bevindt zich een fitnesscentrum. Daar maken we nu met het hele team handig gebruik van. Elke medewerker wordt hier verplicht om iedere week – betaald en tijdens de kantooruren – één uur te sporten. Ze moeten dat trouwens met twee doen. Hierdoor kunnen ze gezond ontspannen, even het hoofd vrijmaken en een band smeden met een collega. Mens sana in corpore sano is immers belangrijk om nadien weer aan de slag te gaan voor onze klanten.”
“Creatief en doordacht ontwerpen is een constante uitdaging. En om dit te blijven doen, moet je soms even het hoofd vrijmaken. Om diezelfde reden, eten we trouwens over de middag op hetzelfde uur samen. Veel gezonder dan vastgekluisterd aan je bureau te blijven doorwerken. Het geeft meteen ook een boost aan de teamspirit.”
Circulaire kantoren
“Bij een kantoor kunnen we onderscheid maken tussen de hardware - het gebouw - en de software - de inrichting. Een kantoorinrichting heeft net als software constant updates nodig. Bij Google, bijvoorbeeld, wordt er al na een jaar met bureaus geschoven. Het bestaansrecht van een kantoorinterieur in Brussel hangt onlosmakelijk samen met de aflopende huurtermijnen. Op zulke momenten wordt een kantoorinrichting klassiek volledig verwijderd, om plaats te maken voor de nieuwe invulling. Maar langzaam groeit het besef dat het anders kan, moet. Initiatieven als Rotor Deconstructive tonen aan dat er een nieuwe weg is. Zet terug in de markt wat goed is en focus op het circulaire karakter van nieuwe materialen en producten die nodig zijn bij een kantoorinrichting.”
“Circulariteit is vooral een mentaliteitswijziging. Zowel bij opdrachtgevers, ontwerpers, leveranciers én aannemers. Opdrachtgevers kunnen dit bij het opstellen van de opdracht mee opnemen in hun vraagstelling. Ontwerpers moeten vanuit een ander standpunt vertrekken: gooien we de bestaande inrichting volledig in de container of kunnen we eerst een analyse maken wat er te recupereren valt? De ontwerpers moeten daar ook durven mee te ontwerpen. Toeleveranciers moeten vooruitziend nadenken over het tweede leven van hun materialen en producten. En aannemers moeten openstaan voor het werken met materialen die ze een tweede leven geven.”
“In ons eigen kantoor hebben we de eerste stappen gezet naar duurzamere, zelfs circulaire ruimtes. Het was voor ons een waardevolle zoektocht naar hergebruik, inzetten van bestaande elementen, demonteerbaarheid en recuperatie. Zonder daarbij compromissen te maken naar onze andere aandachtspunten. Geen makkelijke evenwichtsoefening, dat is zeker. Maar wel een broodnodige. Daar zijn we van overtuigd. Ook in onze volgende projecten willen we rond dit thema blijven innoveren, bijleren, evalueren en bijsturen waar nodig. En zo telkens weer een stapje verder groeien naar een echt duurzaam verhaal.”
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief