NAV pleit voor uitgebreide verzekeringsplicht aannemers
Geregeld wantoestanden in de bouw
Sua Casa is het meest recente geval, maar vorig jaar ontving de Vlaamse Consumentenombudsdienst maar liefst meer dan 900 klachten over aannemers. De verhalen over wantoestanden in de bouwsector zijn niet nieuw. Wat een droomhuis moest worden, strandt als een nachtmerrie: een ruwbouw, een financiële put, een huis vol mankementen … Tijdens een bouwproces kan er veel mislopen. En hoewel de wet Breyne kandidaat-bouwers of kopers beschermt, vastlegt wie verantwoordelijk is en financiële garanties voorziet, worden consumenten toch nog te vaak de dupe van malafide bouwpromotoren en aannemers.
Architect als raadgever
NAV benadrukt al langer dat architecten een belangrijke adviserende rol hebben bij élk (ver)bouwproject – hoe klein of groot het ook is. “Architecten hebben een betrouwbaar netwerk van bouwpartners en kunnen consumenten op weg helpen om een betrouwbaar team aan te stellen. Ze weten welke voorschotten aanvaardbaar zijn, en voeren ook een controle uit op de kwaliteit van de werken", zo klinkt het.
Verzekeringsplicht uitbreiden
Daarnaast zou de beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor aannemers moeten uitgebreid worden. Sinds 2018 zijn aannemers verplicht verzekerd, maar de verzekering is beperkt: enkel voor de tienjarige aansprakelijkheid, enkel voor bepaalde werken en enkel binnen bepaalde woningbouwprojecten.
Door die beperking is dat maar een minderheid van de schadegevallen gedekt. Bij pakweg verkeerd geplaatste isolatie of een slechte dakdichting is er geen dekking. Terwijl die ‘kleine’ fouten wel grote financiële consequenties kunnen hebben, die aannemers niet zelf kunnen dragen wanneer ze aansprakelijk gesteld worden.
Door de lat van de verzekeringsplicht voor aannemers even hoog te leggen als voor architecten, zullen consumenten niet moeten opdraaien voor de schade door uitvoeringsfouten of aannemingswerken van slechte kwaliteit. Extra voordeel bij zo’n verplichte verzekering is dat malafide aannemers automatisch geweerd worden, omdat verzekeringsmaatschappijen geen verzekering zullen geven aan onbetrouwbare of ongezonde ondernemingen.
Hervorming registratiesysteem
Maar volgens NAV is ook een hervorming van het registratiesysteem voor aannemers noodzakelijk. De registratie zou verplicht moeten zijn voor alle bedrijven die als aannemer actief willen zijn, maar de voorwaarden voor een basisregistratie moeten dan niet zo strikt zijn als bij de huidige erkende aannemers. Een verzekering beroepsaansprakelijkheid zou dan weer wél een verplichte voorwaarde moeten zijn.
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief