ZJA, Boschslabbers en Boskalis bundelen krachten voor nieuwe stationsomgeving in Brugge
Leefbaarheid en kwaliteit
Dirk De fauw, burgemeester van Brugge, benadrukt het belang van het project: "We willen de stationsomgeving nabij de ring in zijn geheel leefbaarder maken en vooral veiliger voor alle weggebruikers. We willen ook de ruimtelijke kwaliteit van deze toegangspoort tot de historische binnenstad verbeteren."
Veiligere en aangenamere stationsomgeving
Het project zal de verkeerssituatie rond het station van Brugge de komende jaren sterk verbeteren, met veilige manieren voor fietsers en voetgangers om de ringweg R30 over te steken. De oversteekplaatsen op de ring, het stationsplein en de omliggende gebieden zullen heringericht worden, zodat deze toegangspoort tot Brugge een aantrekkelijke, veilige en aangename omgeving wordt.
Jochem Verbeek, projectarchitect bij ZJA: "De herinrichting omvat de aanleg van onderdoorgangen voor fietsers en voetgangers, de optimalisatie van oversteekplaatsen om de veiligheid te verbeteren en de verbreding van paden om de verkeersstromen te vergemakkelijken. Bovendien zal een nieuwe, brede doorgang reizigers en bezoekers van het station naar het historische centrum van de stad leiden. Deze nieuwe route zal voor een aangename ervaring zorgen, omgeven door groen en historisch erfgoed, en zal integraal deel uitmaken van de transformatie van de stationsomgeving tot een groene en gastvrije toegangspoort tot Brugge."
Directe verbinding
De Vestenpassage werd zorgvuldig ontworpen voor voetgangers en fietsers en zal onder de ring door lopen om een directe verbinding te vormen tussen het stationsplein en het stadscentrum. De harmonieuze integratie van deze passage met de Vesten, de historische stadswallen, versterkt de unieke aantrekkingskracht van de stationsomgeving en draagt bij aan de groene beleving van deze gerenoveerde toegangspoort tot de stad.
Duurzaamheid en aanpassing aan het klimaat
Stijn Koole, partner en landschapsarchitect bij BoschSlabbers: "Door de herinrichting van het stationsplein tot het Stationspark en de toevoeging van de nieuwe passage wordt het station via de Vesten op een natuurlijke manier verbonden met het historische centrum van de stad. Het feit dat we in een UNESCO werelderfgoedlocatie werken, betekent dat de uitvoering zorgvuldig moet gebeuren. We besteden ook veel aandacht aan duurzaamheid en klimaatadaptatie. Dit wordt zoveel mogelijk bereikt door de harde landschapsarchitectuur te beperken, zodat al het regenwater wordt geïnfiltreerd en we een waterbuffer hebben die groot genoeg is voor de droge maanden. Een zorgvuldig gekozen assortiment planten zorgt voor een grote diversiteit aan soorten, grootte en groeiwijze, zodat bezoekers het hele jaar door getrakteerd worden op een caleidoscoop aan geuren en kleuren."
De uitvoering van het project zal tussen 2024 en 2027 in verschillende fasen plaatsvinden.