‘Over-the-top’ kantorencampus kost 1 miljard
Evoluerende werkplek
Op het twee hectare grote terrein aan de befaamde Sunset Blvd. moet de 22 verdiepingen tellende toren, die de toepasselijke naam naam ‘The Star’ meekrijgt, onderdak bieden aan entertainmentbedrijven en ‘Hollywoods beste contentmakers’. Op het dak komt een restaurant dat ook open zou zijn voor het publiek. "We hebben samengewerkt met leiders uit de creatieve en tech-industrie om The Star te herdefiniëren tot een project dat perfect past in het stedelijke weefsel van Hollywood en dat de evoluerende werkplek weerspiegelt", zei Chief Executive Officer en voorzitter van The Star LLC, Maggie Miracle. "De kantoorruimte gaat naadloos over van binnen- naar buitenomgeving met buitengewone werkplekken en smaakvolle omgevingen die ruimte bieden voor contemplatie en innovatie."
360-graden uitzicht
De ontwerpen voor het gebouw omvatten een spiraalvormige toren met ruime vloeroppervlakken, grote buitenruimtes en grote ramen van vloer tot plafond die een 360-graden uitzicht zullen bieden op het stadslandschap, de kust en het Hollywood Sign. "De spiraalvorm van het gebouw, die de geest van creativiteit en innovatie van Hollywood belichaamt, reageert op het 360-graden uitzicht en creëert een nieuwe bestemming voor Los Angeles", voegt Nigel Dancey, hoofd van het ontwerpteam, Foster + Partners daaraan toe.
Volgens Foster + Partners stimuleert het ontwerp van de structuur natuurlijke lichtinval en ventilatie en definieert het ruimtes die mensen helpen beter en slimmer te werken in een omgeving waarin organisaties ‘kunnen gedijen en hun relevantie en vitaliteit kunnen behouden’. "Kronkelende tuinen om buiten te werken, natuurlijk licht en ventilatie creëren een gezonde en zeer productieve werkomgeving aan Hollywood's Sunset Boulevard", aldus Foster + Partners. “Daarnaast is het gebouw ontworpen om de straat te betrekken met een begaanbare omgeving, een groot LED videoscherm, een gebogen paseo van restaurants, ontmoetingsruimtes, een theater en een galerie."
Aanwinst voor de gemeenschap
Het ontwerp werd vorige week formeel ingediend bij de stedelijke planningsautoriteiten. Als de stad groen licht geeft voor het voorstel, zal de bouw van The Star begin 2026 beginnen en in 2029 voltooid zijn. Het voorstel, dat 525.000 vierkante meter vloeroppervlak beslaat, vervangt ook een eerder plan voor de locatie dat in 2019 werd ingediend door MAD Architects. Het oorspronkelijke cirkelvormige ontwerp bevatte een kabelspoorbaan rond de buitenkant en zou 500 miljoen dollar gaan kosten.
Op de vraag waarom Miracle, de ontwikkelaar van de toren, van het oorspronkelijke plan is afgestapt, vertelde een woordvoerder van het project dat het nieuwe ontwerp van Foster - dat dezelfde hoogte heeft, maar slanker is dan het vorige voorstel - bedoeld was om een ‘aanwinst voor de gemeenschap’ te zijn die ‘het uitzicht respecteert’ van de bewoners van de Hollywood Hills, die uitkijken over de locatie.
Werken in de tuin
Miracle vertelde verder dat werd besloten om het oorspronkelijke ontwerp te schrappen omdat ze tuinachtige buitenruimtes wilde inlassen, die steeds aantrekkelijker zijn geworden voor kantoorhuurders sinds de pandemie de werknemers tijdelijk uit kleine ruimtes heeft verdreven. "Sinds COVID is het belang van een gezonde werkplek en toegang tot frisse lucht en buitenruimte een drijfveer geweest, vooral voor mensen in de entertainment- en technologie-industrie. De verandering in het ontwerp is bedoeld om aan die eisen te voldoen. De slankere nieuwe toren toont meer respect voor de mensen in de heuvels die op Hollywood uitkijken.”
‘Over-the-top’ ontwerp
De Los Angeles Times merkt op dat het voorspellen van de huurmarkt voor kantoren op deze locatie moeilijk is. Vastgoedmakelaar CBRE meldde dat 22,7% van de kantoorruimte in Hollywood leegstond in het vierde kwartaal, terwijl een gezonde leegstand dichter bij 10% ligt. "Wij geloven dat Hollywood een unieke en onvervangbare markt is, zowel geografisch als vanuit een industrieel perspectief", legt Miracle uit. "De groei van de contentcreatie en de eisen van de bedrijven die deze content produceren, gaan verder dan wat de huidige kantoormarkt aankan."
Het ‘over-the-top’ ontwerp van The Star is opzettelijk, aldus nog Miracle. "Ons doel is om een monumentaal gebouw te creëren dat synoniem is met de beelden die Hollywood oproept: innovatie, creativiteit, fantasie en verbeelding."